Maklumat berkaitan teknologi maklumat,perisian komputer,microsoft office,tips-tips berkaitan komputer,enjin carian dan sebagainya.

Genesis Mining - Easy Mining

Khamis, 12 Ogos 2010

GIMP

GIMP adalah singkatan dari GNU Image Manipulation Program (Program Manipulasi Gambar GNU). Ini adalah perisian yang fungsinya hampir menyerupai Adobe Photoshop dan diedarkan secara percuma untuk tugas-tugas seperti mengedit gambar. GIMP juga memiliki banyak kemampuan. Sebagai contoh ia dapat digunakan untuk aktiviti catan yang mudah, mengabungkan pelbagai imej dan teks, menambahkan kesan-kesan artistik, mengubah format gambar dan banyak lagi. GIMP ditulis dan dikembangkan di bawah X11 pada platform UNIX. Tapi pada dasarnya kod yang sama juga berjalan pada MS Windows dan Mac OSX.Pelajari pengetahuan asas, tips dan trik, bagaimana menggunakan kemudahan-kemudahan yang diberikan oleh perisian GIMP dengan lebih berkesan melalui laman-laman web berikut;

• http://www.gimp.org/tutorials/
• http://gimp-tutorials.net/
• http://www.gimp-tutorials.com/

perisian penyuntingan imej berasaskan sumber terbuka (open source) yang boleh didapat secara percuma. Antara yang terkenal ialah The Gimp yang boleh dimuatturun melalui alamat; http://www.gimp.org.Anda juga boleh mempelajari perisian ini melalui > http://www.graphicstoolseries.com/gimpvid/ < dengan sedikit bayaran untuk memantapkan penggunaan penyuntingan imej ini.

Sumber : http://sajadstudio.info

Tiada ulasan:

Catat Ulasan