Maklumat berkaitan teknologi maklumat,perisian komputer,microsoft office,tips-tips berkaitan komputer,enjin carian dan sebagainya.

Genesis Mining - Easy Mining

Ahad, 19 September 2010

Fungsi vlookup


Fungsi Vlookup dalam excell bagi memudahkan tugasan harian.Contohnya bagi menukar skala markah A kepada yang mengandungi nilai 80 - 100 dan sebagainya. Vlookup juga boleh digunakan untuk mengisi sejumlah maklumat yang banyak dalam masa yang singkat.Contohnya menempatkan murid atau pelajar di sekolah yang berhampiran dengan kediaman atau menukarkan kod sekolah kepada nama sekolah.Mari kita lihat contoh berikut :-


Paparan contoh kod sekolah tiada nama sekolah......


Salin kod sekolah dan nama sekolah letak tampalkan sebelah tepi seperti di atas.



klik ruang di bawah nama sekolah. Kemudian klik pula tanda fx dimenu atas ...:)



Paparan berikut keluar pilih fungsi vlookup.eh tak keluar taip ruang yang "search" kalau tidak keluar kemudian klik "go".Paparan berikut keluar.



ruang lookup_value. klik butang kiri tetikus dibawah kod sekolah jangan lepas tarik hingga data terakhir.


Table_array plak sama juga pergi ke ruang yang anda tampalkan kod sekolah dan nama sekolah.Opps jangan lupa klik sekali dulu diruang kosong table_array itu baru klip kiri diruang yang anda tampal kod sekolah dan nama sekolah tadi.Sama juga jangan lepas tarik tetikus anda sampai akhir kod sekolah dan nama sekolah yang ada.

Col_Index_num.Ini masukkan angka 2.Belum lagi habis hahahaha.Masukan tanda $ secara manual.

$C$2:$C$246
$F$2:$G$60

Klik ok.Sebelum itu klik diruang nama sekolah.Pergi ke bucu yang adan simbol segiempat.Klik kiri jangan lepas tarik sampai akhir data.Opps, paparan seperti berikut akan terpapar.Kalau data itu 40,0000 tarik lah sampai hujungnya hahaha.



Tamat Tamat Tamat

Selamat Mencuba.


Catatan :

Gambar di atas adalah contoh sahaja.

Disebarkan untuk faedah bersama :

Mutiara Minda :

Kalau kita hendak menasihatkan orang sila pastikan anda menggunakan budi bicara yang elok agar nasihat itu boleh diterima dengan elok.Orang yang sembahyang 5 waktu pun kalau menasihatkan orang dengan cara yang tidak betul aik kemana juga perginya sama juga dengan orang yang anda nasihatkan,sama-sama juga tempatnya,aik bukan ini kah orang yang menasihatkan dia kenapa sama juga dengan dia...hahaha.:)


I'm not an expert.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan