Maklumat berkaitan teknologi maklumat,perisian komputer,microsoft office,tips-tips berkaitan komputer,enjin carian dan sebagainya.

Genesis Mining - Easy Mining

Sabtu, 6 November 2010

Isu copy dan paste dalam dunia blog

Isu ini sudah lama berlaku dalam dunia teknologi maklumat benda-benda seumpama ini memang agak sukar dibendung sebab-sebabnya adalah cukup mudah :

Senang

Amat mudah mengambil artikel dan menampal ke blog.Ia dikatakan lebih jimat masa untuk sebaran disebarkan kepada umum.Sekiranya mendapat keizinan adalah tidak menyalahi dan sekiranya tidak jangan tidak perlu lah buat intri sendiri berkaitan tajuk yang seumpama dan buat lah pautan sebagai rujukan.


Keizinan

Keizinan dari tuan empunya blog.Individu-individu atau tuan empunya blog ada yang mengizinkan agar kandungannya boleh disalin dan disebarkan asal sahaja sumber yang diperolehi dipautkan bersama dengan yang demikian ianya tidak menjadi satu kesalahan sekiranya mendapat keizinan dari mereka.


Kesimpulannya disini jangan marah kalau kandungan anda disalin semula sebab ia berpunca dari anda sendiri pastikan anda menggunakan perisian yang bersimbolkan “no copy” pada blog anda.


Gua kalau orang dah izinkan gua pun copy n paste gak…jangan marah.

Untuk itu gua dah buang maklumat berkaitan dengan peringatan dari nuffnang sebab itu gua copy n paste…:hahaha.

2 ulasan: